Λευκωσία: Ευθύνες για τη φονική έκρηξη στη Ναυτική Βάση «Ευάγγελος Φλωράκης» στο Μαρί επιχειρείται να επιρριφθούν και σε θύματα της τραγωδίας. Πρώτιστα, στο διοικητή της Ναυτικής Βάσης, αντιπλοίαρχο Λάμπρο Λάμπρου και κατά δεύτερο λόγο, στο διοικητή Ναυτικού, πλοίαρχο Ανδρέα Ιωαννίδη.
http://trikalagr.blogspot.com/2011/08/blog-post_1354.html#ixzz1VeW4QBXF
Με βάση το ανακριτικό υλικό που έχει περισυλλεγεί και τις εκτιμήσεις των ανακριτών και της Νομικής Υπηρεσίας για τους χειρισμούς που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν τα τελευταία μοιραία 24ωρα πριν τη φονική έκρηξη, καταλογίζονται ευθύνες στο μακαρίτη Λάμπρο Λάμπρου, επειδή δεν εκκενώθηκε έγκαιρα η Ναυτική Βάση, με αποτέλεσμα στους νεκρούς να περιλαμβάνονται και στρατιώτες.
Επίσης, θεωρείται ότι την ευθύνη της φύλαξης και της ασφάλειας των εμπορευματοκιβωτίων είχε καθηκόντως ο διοικητής της Ναυτικής Βάσης. Συνεπώς, μαζί με τον ανώτερο του και διοικητή του Ναυτικού, πλοίαρχο Ανδρέα Ιωαννίδη, θα έπρεπε να προβούν στις ανάλογες ενέργειες. Δηλαδή, να θέσουν σε εφαρμογή τους κανόνες και τις πάγιες διαταγές του ΓΕΕΦ, που δόθηκαν στους ανακριτές προς ενημέρωση, οι οποίες προβλέπουν μια σειρά ενεργειών που έχουν να κάνουν με την εκκένωση προσωπικού και μέσων, σε περίπτωση πυρκαγιάς σε χώρους που φυλάσσονται πυρομαχικά.
Τονίζεται ότι, δεν εντοπίστηκαν σχετικές γραπτές αναφορές των δύο νεκρών αξιωματικών προς ΓΕΕΦ για το βαθμό επικινδυνότητας του φορτίου και είναι περισσότερο από βέβαιο και πολύ εύκολο παράλληλα, σε μια δικαστική διαδικασία να αμφισβητηθεί το γεγονός ότι ο διοικητής του Ναυτικού ενοχλούσε συνεχώς το ΓΕΕΦ για την επικινδυνότητα των εμπορευματοκιβωτίων. Και αυτό για δύο λόγους:
● Πρώτον, οι Λάμπρου και Ιωαννίδης δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή για να επιβεβαιώσουν του λόγου το αληθές και να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.
● Δεύτερον, οι όποιες αναφορές και προειδοποιήσεις τους ήταν προφορικές. Δίνοντας έτσι το δικαίωμα στους πραγματικά ενόχους να μετακυλίσουν τις εγκληματικές τους ευθύνες, πράξεις και παραλείψεις, στους δύο νεκρούς.
Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι παρατηρείται κάτι ανάλογο με την υπόθεση της Helios, όπου κατηγορούμενοι και υπεράσπιση, επιχειρούν να φορτώσουν την ευθύνη της πτώσης του Boeing στους δύο νεκρούς πιλότους.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Φ», τα μέλη της ad hoc Επιτροπής της Βουλής που παρακολουθεί την πορεία των ανακρίσεων για την τραγωδία, έγιναν κοινωνοί αυτής της θέσης, περί ενδεχόμενης ευθύνης δηλαδή των δύο νεκρών αξιωματικών του Ναυτικού, μετά από συνάντηση που είχαν με το Γενικό Εισαγγελέα, Πέτρο Κληρίδη.
Στην ίδια συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του προέδρου της Βουλής Γιαννάκη Ομήρου, στις 2 του μήνα, ο κ. Κληρίδης κατέθεσε πολυσέλιδο έγγραφο σε σχέση με την πορεία των ερευνών. Στο έγγραφο επιρρίπτονται ευθύνες για τα τραγικά γεγονότα στο Μαρί, στα Υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας, στο ΓΕΕΦ και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Δεν γίνεται καμία αναφορά στο Προεδρικό Μέγαρο.
Οι ποινικές διώξεις
Αναφορικά με τις επικείμενες ποινικές διώξεις, θέση της Νομικής Υπηρεσίας αλλά και γνωστών ποινικολόγων του τόπου είναι ότι, πολύ πιο εύκολα μπορεί στο Δικαστήριο να συνδεθεί ο θάνατος των 13 θυμάτων με τα γεγονότα, όπως αυτά εκτυλίχθηκαν με τους πρωταγωνιστές του, τις τελευταίες 10 με 15 ημέρες πριν τη φονική έκρηξη, παρά με τα όσα διαδραματίστηκαν ένα με δύο χρόνια προηγουμένως. Γεγονότα, από τα οποία σίγουρα προκύπτουν ευθύνες αλλά όπως εκτιμάται, είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί η κατηγορία της ανθρωποκτονίας.
Αλληλοσυγκρουόμενα ευρήματα
Στο μεταξύ, στα χέρια των ανακριτών αλλά και της διερευνητικής επιτροπής, επικεφαλής της οποίας είναι ο δικηγόρος Πόλυς Πολυβίου, βρίσκονται τα δυο πορίσματα των εμπειρογνωμόνων, Βρετανών και Ελλήνων, που κλήθηκαν να γνωματεύσουν, μεταξύ άλλων πολλών και για τα αίτια που προκάλεσαν τη φονική έκρηξη.
Αυτά, λοιπόν, τα δυο πορίσματα, πόρρω απέχουν μεταξύ τους. Έχουν τόσες πολλές και μεγάλες διαφορές ακόμη και σε μετρήσιμα ευρήματα που διερωτάται κανείς, εάν μπορούν να αποτελέσουν μέρος της δικογραφίας.
Για παράδειγμα, οι εμπειρογνώμονες διαφωνούν ακόμη και στις διαστάσεις του κρατήρα που δημιουργήθηκε με την έκρηξη -αλήθεια, ποιος μέτρησε σωστά;- καθώς και στο βάρος των εκρηκτικών που υπολογίζεται ότι περιείχαν τα 98 εμπορευματοκιβώτια.
Ο υπολογισμός έγινε με βάση την ένταση της έκρηξης, όπου η δεκαμελής ομάδα Ελλήνων εμπειρογνωμόνων αποφάνθηκε ότι, στα εμπορευματοκιβώτια υπήρχαν 421 τόνοι πυρίτιδας ενώ οι πυροτεχνουργοί των βρετανικών Βάσεων στη δική τους έκθεση υποδεικνύουν ότι, η πυρίτιδα δεν υπερέβαινε τους 160 τόνους.
Και τα δυο πορίσματα, βεβαίως, καταλήγουν στο αυτονόητο: ότι δηλαδή παραβιάστηκαν κατά κόρον οι κανόνες και διαταγές αποθήκευσης και φύλαξης πυρομαχικών, ακόμη και ασφαλείας σε περίπτωση πυρκαγιάς σε εκρηκτικά, όπου θα έπρεπε στρατιωτικοί και πυροσβέστες να βρίσκονταν τουλάχιστον σε απόσταση 300 μέτρων.
Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι, και οι δυο γνωματεύσεις στηρίχθηκαν στα στοιχεία που τους διαβίβασαν οι Αρχές της Δημοκρατίας αναφορικά με το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων.
Μέχρι σήμερα, ουδείς είναι σε θέση να επιβεβαιώσει ότι, ανοίχθηκαν και τα 98 εμπορευματοκιβώτια και ελέγχθηκαν ένα προς ένα τα ξύλινα κιβώτια για να διαπιστωθεί τι ακριβώς περιείχαν μέσα και σε πόση ποσότητα. Όλοι οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν, όπως τουλάχιστον συνάγεται από τα έγγραφα που είδαν το φως της δημοσιότητας ήταν δειγματοληπτικοί.
εφημ.φιλελεύθερος
εφημ.φιλελεύθερος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου